Scholar Hub/Chủ đề/#5e model/
5E model là một phương pháp giảng dạy khoa học được phát triển dựa trên các giai đoạn: Khơi gợi (Engage), Khám phá (Explore), Giải thích (Explain), Mở rộng (Ela...
5E model là một phương pháp giảng dạy khoa học được phát triển dựa trên các giai đoạn: Khơi gợi (Engage), Khám phá (Explore), Giải thích (Explain), Mở rộng (Elaborate) và Đánh giá (Evaluate). Mô hình này được thiết kế để khuyến khích học sinh tham gia tích cực vào quá trình học tập bằng cách tham gia vào các hoạt động thực tế, tư duy sáng tạo và tìm hiểu bằng cách hỏi và đưa ra giải thích.
Mô hình 5E là một khung giảng dạy khoa học có nguồn gốc từ trường phái xây dựng hiểu biết và xây dựng học sinh (constructivist inquiry-based instruction). Mô hình này đặt trọng tâm vào việc kích thích tò mò và khám phá của học sinh thông qua việc tham gia tích cực vào quá trình học tập.
Các giai đoạn của 5E model bao gồm:
1. Khơi gợi (Engage): Giai đoạn này nhằm mục đích kích thích sự tò mò và sự quan tâm của học sinh bằng cách đưa ra câu hỏi, bài tập hoặc hoạt động để học sinh tiếp cận vấn đề hoặc chủ đề được học.
2. Khám phá (Explore): Giai đoạn này tập trung vào việc cho học sinh tham gia vào các hoạt động thực tế, thí nghiệm hoặc tìm hiểu để khám phá và thu thập thông tin về vấn đề. Quá trình này giúp học sinh ứng dụng các kỹ năng quan sát, thu thập dữ liệu và tư duy phản biện.
3. Giải thích (Explain): Sau khi học sinh đã khám phá và thu thập thông tin, giai đoạn này nhằm mục đích cho học sinh xây dựng hiểu biết và giải thích các khái niệm và quy luật liên quan đến vấn đề được học. Giáo viên có thể giúp học sinh hiểu rõ hơn thông qua việc giải thích, trình bày hoặc cung cấp thêm tài liệu học.
4. Mở rộng (Elaborate): Giai đoạn này nhằm mục đích cho học sinh mở rộng kiến thức và ứng dụng vào các tình huống thực tế hoặc các hoạt động mới. Học sinh có thể áp dụng kiến thức đã học để giải quyết vấn đề hoặc thực hiện các dự án.
5. Đánh giá (Evaluate): Giai đoạn cuối cùng là việc đánh giá sự tiến bộ của học sinh thông qua các hoạt động, bài tập hoặc bài kiểm tra. Đánh giá có thể được thực hiện dưới nhiều hình thức, từ việc đánh giá bằng cách quan sát, phỏng vấn hay viết báo cáo.
Mô hình 5E giúp tạo ra một môi trường học tập tích cực và đa dạng, khuyến khích học sinh tự tìm hiểu và xây dựng kiến thức. Nó giúp trẻ phát triển các kỹ năng tư duy phản biện, tư duy sáng tạo và tìm hiểu độc lập.
Role of antibodies to murine leukemia virus p15E transmembrane protein in immunotherapy against AKR leukemia: a model for studies in human acquired immunodeficiency syndrome.Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America - Tập 84 Số 16 - Trang 5893-5897 - 1987
Previous studies have demonstrated that the onset of AKR leukemia could be dramatically delayed and the overall incidence significantly reduced following treatment with high-titered heterologous antibodies directed against the gp71 major glycoprotein of the virus. However, to be maximally successful, the treatment had to be initiated during the postnatal period of the AKR mouse, encompassing a narrow window representing approximately the first 3 days of life. In the present study we sought to extend this barrier by including antibodies directed against a second envelope component of the virion, the transmembrane protein, p15E. We demonstrate that although neither antibodies to gp71 nor antibodies to p15E could influence the course of leukemia development when applied individually later in life, a combination of the two antibodies was effective even if given as late as 5 months after birth. The significance of these studies is discussed in relation to human retrovirus-associated diseases.
Dạy học tích hợp theo định hướng giáo dục STEM cho học sinh tiểu học bằng mô hình “EDP-5E”STEM education is an integrated, interdisciplinary teaching approach with an emphasis on Science, Technology, Engineering, and Math. This study highlights the effectiveness of the 5E Teaching Model combined with EDP, proposes steps to build an integrated teaching organization process towards STEM education by combining the 5E model and the EDP model to enhance the effectiveness of teaching in practice. The combination of these two models in integrated teaching in the direction of STEM education ensure the organization for students to construct their own knowledge and the product implementation process in accordance with the technical process.
#Integrated teaching #STEM education #5E model #EDP model
VẬN DỤNG MÔ HÌNH DẠY HỌC 5E TỔ CHỨC DẠY HỌC MẠCH NỘI DUNG “ÂM THANH” PHÁT TRIỂN NĂNG LỰC KHOA HỌC TỰ NHIÊN CỦA HỌC SINH TRUNG HỌC CƠ SỞ Vận dụng mô hình dạy học 5E trong giảng dạy các môn khoa học ngày càng chiếm được ưu thế trên thế giới bởi những hiệu quả mà nó mang lại trong việc phát triển năng lực người học và xây dựng kế hoạch dạy học của giáo viên. Bên cạnh đó, sự ra đời của môn Khoa học tự nhiên trong chương trình Giáo dục phổ thông 2018 yêu cầu giáo viên phải thay đổi phương pháp dạy học để phù hợp với mục tiêu phát triển năng lực khoa học tự nhiên của học sinh trung học cơ sở. Trên cơ sở phân tích lí luận về mô hình dạy học 5E; dạy học phát triển năng lực; chương trình môn Khoa học tự nhiên, bài báo chỉ ra sự đáp ứng của mô hình dạy học 5E trong dạy học phát triển năng lực khoa học tự nhiên và đề xuất một tiến trình dạy học cụ thể hoá mô hình dạy học 5E. Từ đó, vận dụng nó để thiết kế cho 03 chủ đề dạy học đáp ứng đầy đủ yêu cầu cần đạt của mạch nội dung “Âm thanh” môn Khoa học tự nhiên lớp 7. Kết quả thực nghiệm 02 chủ đề “Hành trình của âm thanh” và “Tổ ấm yên bình” bước đầu cho thấy mô hình dạy học 5E giúp phát triển năng lực khoa học tự nhiên của học sinh trung học cơ sở.
#mô hình dạy học 5E #môn Khoa học tự nhiên 2018 #năng lực khoa học tự nhiên #âm thanh
APPLICATION OF THE MODEL 5E TO DESIGN A TEACHING PLAN FOR THE TOPIC “WHAT ARE THE CHARACTERISTICS OF WATER?” IN 4TH GRADE SCIENCE SUBJECT OF VIETNAM IN STEM EDUCATIONAL ORIENTATIONEuropean Journal of Social Sciences Studies - - 2023
STEM education is an educational model based on the interdisciplinary integration of science, technology, engineering and mathematics to solve real-life problems (Bentley et al., 2022; Kaleci & Korkmaz, 2018). When implementing STEM education in primary schools, there are many different approaches: discovery model, engineering design model, 5E, 6E, TRIAL model (Chacko et al., 2015; Kaleci & Korkmaz, 2018; Matsuura & Nakamura, 2021; Stohlmann et al., 2012). The selection of a model to apply appropriately is important, depending on the student, the actual teaching conditions, the teaching content, etc. The article analyzes the content of Science in primary school, teaching practice in Vietnam and illustrates the design of a specific teaching plan for grade 4 students on the basis of applying the model 5E to organize STEM education-oriented teaching in order to provide teachers with an approach when designing science teaching plans for primary school students. Article visualizations:
#STEM #STEM education #teaching plan #the model 5E #primary school students #science subject
Effect of the 5E Model on Prospective Teachers’ Conceptual Understanding of Diffusion and Osmosis: A Mixed Method ApproachSpringer Science and Business Media LLC - Tập 22 - Trang 1-10 - 2012
The aim of this study was to explore a group of prospective primary teachers’ conceptual understanding of diffusion and osmosis as they implemented a 5E constructivist model and related materials in a science methods course. Fifty prospective primary teachers’ ideas were elicited using a pre- and post-test and delayed post-test survey consisting of ten two-tier questions of which an explanatory part was integral. Individual interviews were conducted with six prospective teachers at the end of the implementation of the unit using four questions. Test scores were analyzed quantitatively and qualitatively. Post-instructional interviews were analyzed qualitatively. Statistical analysis using one-way ANOVA of student test scores pointed to statistically significant differences between pre- and post- and delayed post-test (p < 0.05). A qualitative analysis of the prospective teachers’ explanations in the two-tier questions revealed changes in their ideas overtime. Both quantitative and qualitative analyses suggest that the teaching activities promoted students’ conceptual understanding. No statistically significant differences were found between post-test and delayed post-test scores, suggesting that the teaching activities based on 5E model enabled students to retain their new conceptual understanding.
The effects of hedgehog ligand neutralising antibody 5E1 in a mouse model of endometriosisSpringer Science and Business Media LLC - Tập 13 - Trang 1-6 - 2020
Endometriosis is a common and painful condition characterised by the formation of endometrial lesions within the peritoneal cavity. Previous studies have suggested a role for hedgehog signalling in the pathogenesis of endometriosis. We investigated the role of hedgehog signalling in the establishment of endometriosis lesions using 5E1, a hedgehog ligand neutralising antibody, and a mouse model of endometriosis. To mimic the initiation of endometriosis by retrograde menstruation, which is believed to occur in humans, donor mice underwent an artificial menstruation protocol. Fragments of menstrual endometrium were injected into the peritoneal cavity of estrogen primed recipients. Recipients received twice weekly injections of 5E1 or an isotype matched control antibody for three weeks. Lesions were collected and analysed for markers of epithelium, proliferation and apoptosis by immunofluorescence microscopy. Treatment with 5E1 reduced the number of lesions found on the mesentery. No significant changes were found in the size of lesions, abundance of endometrial epithelial cells, proliferation or apoptosis.